Blog

Jak se píšou titulky?

08.05.2010 16:48

Titulek je základ každého textu. Dobrý titulek text „prodává“, špatný „odhání“ čtenáře. Po jeho přečtení by čtenáři měli mít představu, o čem celý článek/text bude a dostat „chuť si jej přečíst. Funkcí titulku je tedy prodat text (donutit čtenáře ke čtení) a zároveň sdělit fakta. Jak takový titulek napsat?

Píšeme titulky

Při psaní titulků dbejte na atraktivnost. Titulek by měl čtenáře „vyprovokovat“ k dalšímu čtení. Moderní titulky jsou víceslovné, tvoří větu a často obsahují aktivní sloveso či popis činnosti.

Shrňte podstatu článku a tu použijte do titulku. Pište věcně a srozumitelně. Vyhýbejte se cizím výrazům. Používejte v titulku klíčová slova (zejména jedná-li se o text pro internet).

Příklady titulků:

„Jak postavit rodinný dům levně?“

Titulek v sobě spojuje hned dva oblíbené faktory – otázku a řešení určitého problému („jak“).

„Postavte si rodinný dům levně!“

Titulek vyzývá čtenáře k určité akci.

„Desatero pro stavbu rodinného domu“

„10 věci, které byste měli vědět, než se pustíte do stavby rodinného domu“

Číslovky v titulcích často přitáhnou pozornost čtenářů.

 

Existuje samozřejmě mnoho dalších věcí, které přitáhnou pozornost čtenářů. Chcete-li se je naučit, doporučuji číst knihy o copywritingu, psychologii a bulvár. Beze srandy. Bulvár patří k nejčtenějším médiím (netvrdím, že k nejserióznějším) a jejich titulky ve většině případů opravdu čtenáře upoutají.

Máte otázku? Napište mi či ji vložte do diskuse.

Píšeme tiskovou zprávu

08.05.2010 14:27

Tisková zpráva je textové sdělení rozsáhlejšího charakteru (cca 1 – 2 strany textu) určené mediím, které vydává společnost či organizace. Cílem tiskové zprávy je informovat veřejnost o „nějaké“ důležité události. Je součástí nástrojů Public Relations.

Jak napsat tiskovou zprávu?

Ujasněte si, o čem budete psát. Sesbírejte fakta a seřaďte je podle důležitosti.

Dodržujte pravidlo „5 W“, tedy uvádějte odpovědi na základních pět otázek: What? Who? When? Where? Why? (Co? Kdo? Kdy? Kde? Proč?)

Při psaní tiskové zprávy dodržujte systém tzv. obrácené pyramidy, tedy nejdůležitější sdělení („to podstatné“) uvádějte v titulku a v prvním odstavci. Pokračujte informacemi menší důležitosti.

Pište věcně a informativně. V žádném případě se v tiskové zprávě neobracejte na čtenáře a vyvarujte se reklamním sdělením.

Na konec tiskové zprávy (popř. v hlavičce) nezapomeňte uvést kontakt! Většinou se uvádí e-mail a telefon na kontaktní osobu.

Pod kontakt můžete připsat pár řádků o vaší společnosti, organizaci.

K tiskové zprávě můžete přidat i přílohy (například grafy, vysvětlivky) a odkazy na externí zdroje.

 

Získali jste z tohoto článku málo informací? Přečtěte si Jak napsat tiskovou zprávu na serveru ipodnikatel.cz, napište do diskuze (pod článkem) či mě kontaktujte.